Op 16 mei 2025 vond het slotevent én de prijsuitreiking van de derde editie van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade (VGO) in de Trixxo Arena (Hasselt) plaats. De klas 6 Moderne Talen werd 2de laureaat met hun creatief innovatief historisch project ‘Monsieur Filip’.

Wereldwijd uniek onderwijsconcept
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade bekleedt een unieke positie in het landschap van Vlaamse schoololympiades. In tegenstelling tot andere olympiades organiseert de VGO geen individuele ‘examenrondes’ in een groot aula buiten de schooluren. De VGO nodigt alle scholen uit, ongeacht de studierichting of finaliteit, om in klasverband een creatief innovatief historisch project uit te werken rond een centraal jaarthema. De nadruk ligt niet op een individuele prestatie maar op een leertraject voor een volledige klas in lijn met de sleutelcompetenties en eindtermen.Dit jaar werkten de deelnemende klassen rond het thema ‘Overal geschiedenis. Ik zie wat jij niet ziet!’. Onze leerlingen namen de uitdaging aan en werkten een ambitieus dubbelproject uit. Het vertrekpunt was de in 2024 bij Uitgeverij TZARA verschenen novelle ‘Monsieur Hawarden’ (1935) met een uitvoerig onderzoek van Annick Lesage (schrijfster en podcastmaker) en een voorwoord van Tom Lanoye. De mysterieuze Monsieur Hawarden bleek een vrouw te zijn, en ligt begraven in onze Belgische Oostkantons. Weetje: deze roman is gebaseerd op een waargebeurd verhaal!
Creatief innovatief historisch project ‘Monsieur Filip’
De auteur van de novelle, Filip De Pillecyn, is niet onbesproken. De leerlingen onderzochten zijn ‘beladen’ levensverhaal. Deze Hammenaar werd door Gerard Walschap ‘de Prins der Nederlandse Letteren’ genoemd. Hij wordt tot vandaag in Hamme levendig herdacht en is prominent aanwezig in de publieke ruimte. ‘Wie is Filip De Pillecyn?’ vroegen de leerlingen zich af. Tijdens WOII bezondigde De Pillecyn zich aan culturele collaboratie. Dit prikkelde de leerlingen om onderzoek te doen naar het spanningsveld tussen collaboratie en canonliteratuur. Hun onderzoeksresultaten verbeeldden ze via vlogs. Hierin krijgen experts, politici en lokale bewoners het woord. Dit onderzoek leidde tot het schrijven van een rapport dat binnenkort voorgelegd wordt aan het gemeentebestuur van Hamme. Want ook zij worstelen met de herinnering(seducatie) van hun ‘held’.

Meerstemmigheid binnen de lokale geschiedenis
Deze aanpak viel bijzonder in de smaak bij de jury van de VGO die de grondigheid, diepgang van en meerstemmigheid binnen het onderzoek prees. De vlogs die de leerlingen maakten in het kader van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade zijn een aanzet om na te denken over de lokale geschiedenis. De leerlingen tonen daarmee aan dat een literair-historisch project een maatschappelijke relevantie heeft en kan bijdragen tot een constructief debat over een stukje onverwerkt verleden. Naïma Lafrarchi, bedenker en coördinator van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade, zal het diploma officieel overhandigen aan de deelnemende klas. De directeur Gerd De Wit verwelkomden de gasten. Tom Lanoye beet de spits af van het programma. De leerlingen en leerkrachten stelden hun creatief innovatief historisch project voor. Bart Vermeulen overhandigt de prijs aan de laureaten. De burgemeester van Hamme, Lotte Peeters, sloot het programma af met een videoboodschap. De moderatie was in handen van Naïma Lafrarchi. We verwelkomden onder andere de leerlingen en hun ouders, de leerkrachten, Tom Lanoye, Lotte Peeters en Naïma Lafrarchi op de inhuldiging die plaatsvond op dinsdag 24 juni 2025 GO! Atheneum Dendermonde.
.Benieuwd naar het project? Je kan een presentatievideo (teaser) bekijken op de website van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade. Zie: https://www.vlaamsegeschiedenisolympiade.be/laureaten
Wens je meer info over de opzet en doelstellingen van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade als wereldwijd uniek project? Check onze website: https://www.vlaamsegeschiedenisolympiade.be/
Enkele sfeerfoto’s:



















