3e graad
Moderne talen-wetenschappen
Voor wie?
- Je legt vlot verbanden en kunt logisch redeneren.
- Je bent in staat complexe leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerken.
- Je bent verbaal-linguïstisch sterk en hebt een stevig taalgevoel.
- Je kunt een taal op een abstracte manier analyseren en gaat er op een gestructureerde manier mee om.
- Je drukt je graag vlot en gepast uit in verschillende moderne talen en je bent gefascineerd door literatuur en haar analytische benadering.
- Ook wetenschap is helemaal jouw ding: je verkent planmatig verbanden terwijl je fenomenen uit de biologie, de chemie en de fysica onderzoekt, en je rust niet voor je de verschillende mogelijkheden hebt ontdekt waarmee je een wetenschappelijk probleem kunt oplossen.
- Dat je daarbij wiskundige concepten en vaardigheden kunt inschakelen, maakt het voor jou enkel interessanter.
Wat?
Moderne talen-wetenschappen is een theoretische studierichting met doorstroomfinaliteit (ASO).
Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket moderne talen, wetenschappen en wiskunde.
Leerlingen verdiepen hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands. De studierichting daagt hen uit op het vlak van heel wat componenten van het domein moderne talen.
Daarnaast komen de kernwetenschappen (aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde) op een deductieve, empirische en probleemoplossende manier aan bod. Dankzij hun wiskundige bagage leerlingen kunnen de leerlingen mee nadenken over natuurwetenschappelijke vraagstukken.
What's next?
Deze studierichting vormt een ideale voorbereiding op een ruim aanbod van academische vervolgopleidingen met een accent op taal of wetenschap.
Enkele logische vervolgstudies
Geesteswetenschappen
taal- en letterkunde, toegepaste taalkunde, gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, taal- en regiostudies)
Natuurwetenschappen
architectuur, industriële wetenschappen en technologie, productontwikkeling / architectuur, biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), industriële wetenschappen en technologie wetenschappen (biochemie en biotechnologie, biologie, chemie, geografie, geografie en geomatica, geologie), biomedische wetenschappen, biotechniek, bewegings- en revalidatiewetenschappen, farmaceutische wetenschappen, sociale gezondheidswetenschappen, gezondheidszorg (PBA), diergeneeskunde, tandheelkunde, geneeskunde
Sociale wetenschappen
gecombineerde studiegebieden (global communication), onderwijs (PBA) handelswetenschappen en bedrijfskunde (journalistiek, communicatiemanagement) (PBA)
Lessentabel
- Als in de lessentabel twee cijfers naast elkaar vermeld staan, slaat het eerste cijfer op het aantal lestijden in het eerste jaar van die graad, en het tweede cijfer op het aantal lestijden in het tweede jaar van die graad.
- Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op een volgend leerjaar hebben een aantal studierichtingen 34 lestijden per week. In sommige gevallen zijn de bijkomende lesuren vrijblijvend. We zijn er echter van overtuigd dat die ‘extra’ uren een grote meerwaarde bieden.
- Esthetica in de derde graad (dus 5e en 6e jaar) wordt niet structureel ingeroosterd, maar vertaalt zich in projecten.
DERDE GRAADx/y = vijfdes/zesdes |
| |
domein mens & maatschappij | ||
---|---|---|
levensbeschouwlijk vak | 2 | |
Nederlands | 4 | |
geschiedenis en burgerschap | 2 | |
lichamelijke opvoeding | 2 | |
economische financiële competentie | 0/1 | |
artistieke expressie* | 0/1 | |
domein moderne vreemde talen | ||
Engels | 3 | |
Frans | 4 | |
Duits | 3/2 | |
Spaans | ||
domein STEM | ||
wiskunde | 5 | |
aardrijkskunde | 2/1 | |
biologie | 2 | |
chemie | 2 | |
fysica | 2 | |
onderzoeksvaardigheden & STEM | ||
natuurwetenschappen | ||
informaticawetenschappen | ||
specifiek gedeelte & keuze | ||
Latijn | ||
bewegingswetensch. | ||
economie | ||
gedragswetenschappen | ||
cultuurwetenschappen | ||
filosofie | ||
esthetica | ||
OLB & projectwerking | ||
max. aantal lestijden | 33 |