3e graad
Latijn-moderne talen
Voor wie?
- Je legt vlot verbanden en kunt logisch redeneren.
- Je bent in staat complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerken.
- Je bent verbaal-linguïstisch sterk en hebt een goed ontwikkeld taalgevoel.
- Je vindt het fijn om je te verdiepen in het Latijnse taalsysteem en de Romeinse cultuur, en in de invloed van die taal en cultuur op de westerse cultuurgeschiedenis.
- Je analyseert graag taal op een abstracte manier en je gaat op een gestructureerde manier om met talen.
- Je drukt je graag vlot en gepast uit in de verschillende moderne talen.
- Je bent nieuwsgierig naar andere culturen en geboeid door literatuur en haar analytische benadering.
- Je liefde voor kunst en cultuur is groter dan je passie voor wiskunde en wetenschap.
Wat?
Latijn-moderne talen is een theoretische studierichting met doorstroomfinaliteit (ASO).
Ze combineert een brede algemene vorming met een sterk aanbod Latijn en een uitgebreid pakket moderne talen.
Door authentieke teksten te lezen verwerven de leerlingen een dieper inzicht in de cultuur van de klassieke oudheid en latere periodes. Ze bestuderen taal als een systeem vanuit een historisch en vergelijkend perspectief. Daarnaast verdiepen ze hun communicatievaardigheden in het Duits, Engels, Frans en Nederlands.
De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van verschillende componenten van het domein moderne talen.
Deze richting is inhoudelijk verwant met de richting Moderne talen.
What's next?
Binnen het ASO omvat deze richting (net als de richting Moderne talen) een minimumpakket wiskunde en (natuur)wetenschappen. Daarmee dien je rekening te houden bij de keuze van je vervolgtraject.
Enkele logische vervolgstudies
Geesteswetenschappen
taal- en letterkunde, toegepaste taalkunde, gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, taal- en regiostudies), archeologie en kunstwetenschappen, geschiedenis, godsdienstwetenschappen en kerkelijk recht, wijsbegeerte en moraalwetenschappen
Sociale wetenschappen
psychologie en pedagogische wetenschappen, gecombineerde studiegebieden (pedagogie van het jonge kind, PBA), sociaal-agogisch werk (PBA), gecombineerde studiegebieden (global communication, international affairs, sociaal-economische wetenschappen), politieke en sociale wetenschappen, rechten, notariaat en criminologische wetenschappen, onderwijs (PBA), handelswetenschappen en bedrijfskunde (journalistiek, communicatiemanagement) (PBA)
Lessentabel
- Als in de lessentabel twee cijfers naast elkaar vermeld staan, slaat het eerste cijfer op het aantal lestijden in het eerste jaar van die graad, en het tweede cijfer op het aantal lestijden in het tweede jaar van die graad.
- Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op een volgend leerjaar hebben een aantal studierichtingen 34 lestijden per week. In sommige gevallen zijn de bijkomende lesuren vrijblijvend. We zijn er echter van overtuigd dat die ‘extra’ uren een grote meerwaarde bieden.
- Esthetica in de derde graad (dus 5e en 6e jaar) wordt niet structureel ingeroosterd, maar vertaalt zich in projecten.
DERDE GRAADx/y = vijfdes/zesdes |
| |
domein mens & maatschappij | ||
---|---|---|
levensbeschouwlijk vak | 2 | |
Nederlands | 4 | |
geschiedenis en burgerschap | 2 | |
lichamelijke opvoeding | 2 | |
economische financiële competentie | 1/0 | |
artistieke expressie* | 0/1 | |
domein moderne vreemde talen | ||
Engels | 3 | |
Frans | 4 | |
Duits | 3/2 | |
Spaans | ||
domein STEM | ||
wiskunde | 3 | |
aardrijkskunde | 1 | |
biologie | ||
chemie | ||
fysica | ||
onderzoeksvaardigheden & STEM | ||
natuurwetenschappen | 2 | |
informaticawetenschappen | ||
specifiek gedeelte & keuze | ||
Latijn | 4 | |
bewegingswetensch. | ||
economie | ||
gedragswetenschappen | ||
cultuurwetenschappen | ||
filosofie | ||
esthetica | 1/2 | |
OLB & projectwerking | ||
max. aantal lestijden | 32 |