3e graad
Wetenschappen-wiskunde
Voor wie?
Je legt vlot verbanden en kunt logisch redeneren.
Je bent in staat complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerken.
Je verkent planmatig verbanden terwijl je fenomenen uit de biologie, de chemie en de fysica onderzoekt, en je rust niet voor je de verschillende mogelijkheden hebt ontdekt waarmee je een wetenschappelijk probleem kunt oplossen.
Dat je daarbij wiskundige concepten en vaardigheden kunt inschakelen, maakt het voor jou enkel interessanter.
Je vindt het immers aangenaam om wiskundig te denken, redeneren en argumenteren en je houdt van een meer formele benadering van de wiskunde.
Je speelt met wiskundig theoretisch-abstracte begrippen, concepten, eigenschappen en methodes, en je gebruikt die om problemen op te lossen.
Algoritmen en programma’s kunnen je best boeien.
Wat?
Wetenschappen-wiskunde is een theoretische studierichting met doorstroomfinaliteit (ASO).
Ze combineert een brede algemene vorming met deductief, empirisch en probleemoplossend leren vanuit de kernwetenschappen: aardrijkskunde, biologie, chemie, fysica en wiskunde. De leerlingen leren abstracte wiskundige concepten te gebruiken en verdiepen hun wiskundige vaardigheden.
Deze studierichting is inhoudelijk verwant met Latijn-wiskunde.
What's next?
Deze studierichting vormt de ideale voorbereiding op een ruim aanbod van academische vervolgopleidingen met het accent op wiskunde en/of wetenschap.
Enkele logische vervolgstudies
Geesteswetenschappen
taal- en letterkunde, toegepaste taalkunde, gecombineerde studiegebieden (Afrikaanse talen en culturen, Oost-Europese talen en culturen, Oosterse talen en culturen, taal- en regiostudies)
Natuurwetenschappen
architectuur, industriële wetenschappen en technologie, productontwikkeling / architectuur (PBA), biotechniek, gecombineerde studiegebieden (digital design), industriële wetenschappen en technologie wetenschappen (biochemie en biotechnologie, biologie, chemie, fysica en sterrenkunde, geografie, geografie en geomatica, geologie, informatica, wiskunde), ingenieurswetenschappen, biomedische wetenschappen, biotechniek, bewegings- en revalidatiewetenschappen, farmaceutische wetenschappen, sociale gezondheidswetenschappen, gezondheidszorg (PBA), diergeneeskunde, tandheelkunde, geneeskunde
Sociale wetenschappen
gecombineerde studiegebieden (global communication), onderwijs (PBA), handelswetenschappen en bedrijfskunde (journalistiek, communicatiemanagement) (PBA)
Lessentabel
- Als in de lessentabel twee cijfers naast elkaar vermeld staan, slaat het eerste cijfer op het aantal lestijden in het eerste jaar van die graad, en het tweede cijfer op het aantal lestijden in het tweede jaar van die graad.
- Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op een volgend leerjaar hebben een aantal studierichtingen 34 lestijden per week. In sommige gevallen zijn de bijkomende lesuren vrijblijvend. We zijn er echter van overtuigd dat die ‘extra’ uren een grote meerwaarde bieden.
- Esthetica in de derde graad (dus 5e en 6e jaar) wordt niet structureel ingeroosterd, maar vertaalt zich in projecten.
DERDE GRAADx/y = vijfdes/zesdes |
| |
domein mens & maatschappij | ||
---|---|---|
levensbeschouwlijk vak | 2 | |
Nederlands | 4/3 | |
geschiedenis en burgerschap | 2 | |
lichamelijke opvoeding | 2 | |
economische financiële competentie | 0/1 | |
artistieke expressie* | 0/1 | |
domein moderne vreemde talen | ||
Engels | 2 | |
Frans | 3 | |
Duits | ||
Spaans | ||
domein STEM | ||
wiskunde | 7 | |
aardrijkskunde | 2/1 | |
biologie | 2 | |
chemie | 2 | |
fysica | 2 | |
onderzoeksvaardigheden & STEM | 1 | |
natuurwetenschappen | ||
informaticawetenschappen | 1 | |
specifiek gedeelte & keuze | ||
Latijn | ||
bewegingswetensch. | ||
economie | ||
gedragswetenschappen | ||
cultuurwetenschappen | ||
filosofie | ||
esthetica | ||
OLB & projectwerking | ||
max. aantal lestijden | 32 |