3e graad
Sport-wetenschappen
Voor wie?
- Je legt vlot verbanden en kunt logisch redeneren.
- Je bent in staat complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerken.
- Je verkent planmatig verbanden terwijl je fenomenen uit de biologie, de chemie en de fysica onderzoekt, en je rust niet voor je de verschillende mogelijkheden hebt ontdekt waarmee je een wetenschappelijk probleem kunt oplossen.
- Dat je daarbij wiskundige concepten en vaardigheden kunt inschakelen, maakt het voor jou enkel interessanter.
- Je hebt interesse in de anatomische, biomechanische en fysiologische werking van het lichaam en je wilt weten hoe het lichaam functioneert terwijl het beweegt.
- Dat wil je niet enkel zien op een ‘theoretisch’ papiertje, maar ook in de praktijk, tijdens sportieve activiteiten.
- Hoewel je geen atleet hoeft te zijn om deze studierichting te volgen, beschik je wel over een goede fysieke conditie en over de motorische en sociale vaardigheden die nuttig zijn om deel te nemen aan individuele en interactieve bewegingsactiviteiten.
Wat?
Sportwetenschappen is een theoretische studierichting met doorstroomfinaliteit (ASO).
Ze combineert een brede algemene vorming met natuurwetenschappelijke en sportieve vaardigheden.
De leerlingen gaan onderzoekend, experimenterend en probleemoplossend aan de slag met de kernwetenschappen biologie, chemie en fysica. Dankzij hun wiskundige bagage kunnen ze efficiënt nadenken over natuurwetenschappelijke vraagstukken.
Ze passen wetenschappelijke inzichten uit de anatomie, de fysiologie en de biomechanica toe en voeren technische en tactische bewegingsspecifieke competenties uit op gevorderd niveau, en dat voor een brede waaier van bewegingsactiviteiten.
Deze richting is inhoudelijk verwant met Latijn-wetenschappen.
What's next?
Deze studierichting vormt een ideale voorbereiding op een ruim aanbod van academische vervolgopleidingen met een accent op sport en/of wetenschap.
Enkele logische vervolgstudies
Natuurwetenschappen
biotechniek en gecombineerde studiegebieden (sport en bewegen) (PBA), wetenschappen (biochemie en biotechnologie, biologie, chemie), biomedische wetenschappen, biotechniek, bewegings- en revalidatiewetenschappen, farmaceutische wetenschappen, sociale gezondheidswetenschappen, gezondheidszorg (PBA), diergeneeskunde, tandheelkunde, geneeskunde
Sociale wetenschappen
onderwijs (PBA)
Lessentabel
- Als in de lessentabel twee cijfers naast elkaar vermeld staan, slaat het eerste cijfer op het aantal lestijden in het eerste jaar van die graad, en het tweede cijfer op het aantal lestijden in het tweede jaar van die graad.
- Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op een volgend leerjaar hebben een aantal studierichtingen 34 lestijden per week. In sommige gevallen zijn de bijkomende lesuren vrijblijvend. We zijn er echter van overtuigd dat die ‘extra’ uren een grote meerwaarde bieden.
- Esthetica in de derde graad (dus 5e en 6e jaar) wordt niet structureel ingeroosterd, maar vertaalt zich in projecten.
DERDE GRAADx/y = vijfdes/zesdes |
| |
domein mens & maatschappij | ||
---|---|---|
levensbeschouwlijk vak | 2 | |
Nederlands | 4/3 | |
geschiedenis en burgerschap | 2 | |
lichamelijke opvoeding | 2 | |
economische financiële competentie | 0/1 | |
artistieke expressie* | 0/1 | |
domein moderne vreemde talen | ||
Engels | 2 | |
Frans | 3 | |
Duits | ||
Spaans | ||
domein STEM | ||
wiskunde | 5 | |
aardrijkskunde | 1 | |
biologie | 2 | |
chemie | 2 | |
fysica | 2 | |
onderzoeksvaardigheden & STEM | ||
natuurwetenschappen | ||
informaticawetenschappen | ||
specifiek gedeelte & keuze | ||
Latijn | ||
bewegingswetenschappen | 5/4 | |
economie | ||
gedragswetenschappen | ||
cultuurwetenschappen | ||
filosofie | ||
esthetica | ||
OLB & projectwerking | ||
max. aantal lestijden | 32 |