2e graad
Economische wetenschappen
Voor wie?
Economie is een studierichting voor leerlingen met een brede algemene interesse die problemen graag analytisch benaderen.
Wil je weten hoe de wereldeconomie draait, hoe een bedrijf zijn boekhouding organiseert of hoe de aandelenbeurs werkt, dan is deze richting iets voor jou!
Wat?
- In het derde jaar laten we onze leerlingen kiezen tussen een traject met extra talen of een traject met extra wiskunde en informatica.
- Het optiepakket wiskunde en informatica bereidt de leerlingen ideaal voor op een vervolgtraject economie-wiskunde. De leerlingen behandelen het maximumpakket wiskunde en bovendien worden ze extra uitgedaagd voor informatica. Het maakt van deze keuze een sterk wiskundige richting zonder accent op wetenschappen.
- De leerlingen die voor het optiepakket talen kiezen, kunnen in de derde graad moeiteloos overstappen naar de studierichting economie-moderne talen of moderne talen.
Het maakt van deze richting een ideale voorbereiding op hoger onderwijs met een accent op economie en/of talen. We voorzien één remediërende lestijd wiskunde, enkel verplicht te volgen voor leerlingen met extra noden. Wie een academische master economie ambieert, kiest beter voor het optiepakket wiskunde.
What's next?
logische vervolgstudies in de derde graad
- Economie-wiskunde (na optiepakket wiskunde en informaticawetenschappen)
- Economie-moderne talen (na optiepakket talen)
Deze richting in beeld
Lessentabel
- Als in de lessentabel twee cijfers naast elkaar vermeld staan, slaat het eerste cijfer op het aantal lestijden in het eerste jaar van die graad, en het tweede cijfer op het aantal lestijden in het tweede jaar van die graad.
- Om onze leerlingen optimaal voor te bereiden op een volgend leerjaar hebben een aantal studierichtingen 34 lestijden per week. In sommige gevallen zijn de bijkomende lesuren vrijblijvend. We zijn er echter van overtuigd dat die ‘extra’ uren een grote meerwaarde bieden.
- Esthetica in de derde graad (dus 5e en 6e jaar) wordt niet structureel ingeroosterd, maar vertaalt zich in projecten.
TWEEDE GRAADx/y = derdes/vierdes |
| |||||
domein mens & maatschappij | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
levensbeschouwlijk vak | 2 | 2 | ||||
Nederlands | 4 | 4 | ||||
geschiedenis en burgerschap (CLIL) | 2 | 2 | ||||
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 | ||||
artistieke expressie | 1/0 | 1/0 | ||||
domein moderne vreemde talen | ||||||
Engels | 2 | 3/4 | ||||
Frans | 4 | 5/4 | ||||
Duits | 0/2 | |||||
domein STEM | ||||||
wiskunde | 5/6 | 4 | ||||
aardrijkskunde | 1 | 1 | ||||
biologie | 1 | 1 | ||||
chemie | 1 | 1 | ||||
fysica | 1 | 1 | ||||
STEM | ||||||
informaticawetenschappen | 2 | 1/0 | ||||
toegepaste informatica | ||||||
specifiek gedeelte & keuze | ||||||
Latijn | ||||||
bewegingswetensch. | ||||||
economie & bedrijfswetenschappen | 4 | 4 | ||||
sociologie & psychologie | ||||||
communicatiewetensch. | ||||||
filosofie | ||||||
esthetica | ||||||
wiskunde remediëring | (1) | |||||
studieatelier & coaching | ||||||
max. aantal lestijden | 32 | 33 |